Erasmus

 

 

Wnioski z analizy danych ankiety II. w trakcie trwania praktyk zawodowych w Faro

 

  • Wszyscy uczniowie stwierdzili, że są zadowoleni z przebiegu stażu w Faro, Portugalia. 7 osób było zdecydowanie na Tak, ale 9. zaznaczyło, że raczej Tak.
  • 6. ankietowanych jest zdecydowanie zadowolonych ze zdobycia nowych umiejętności zawodowych oraz poszerzenia swojej wiedzy w tym temacie. Natomiast 9. osób jest umiarkowanie zadowolonych. Wynika to z ich wyższych oczekiwań wobec zagranicznych pracodawców, którzy zlecają im proste i nieskomplikowane zadania do wykonania.
  • Odnośnie zakres tematycznego zajęć w ramach stażu zawodowych 5 osób jest zdecydowanie zadowolonych, natomiast aż 11. Osób jest umiarkowanie zadowolonych. Pomimo że zakres zadań był zgodny z planem przedstawionym w trakcie spotkania informacyjnego, to jednak zlecane uczniom zadania były nazbyt monotonne, pra wie w każdym dniu trwających praktyk.
  • Co do stopnia wykorzystania języka angielskiego ogólnego oraz zawodowego w codziennym komunikowaniu się, to 2. osoby stwierdziły, iż wykorzystują go bardzo często i intensywnie, 10 osób wysoko ocenia jego użyteczność, a tylko 4 osoby w stopniu umiarkowanym. Zróżnicowanie to jest związane z narodowością pracodawcy, ponieważ niektórzy z nich byli pochodzenia ukraińskiego i uczniowie dogadywali się z pominięciem j. angielskiego, lub pracodawcy nie znali j. angielskiego i uczniowie szukali innych sposobów komunikacji, a mianowicie posługiwali komunikatorami odpowiednich aplikacji w komórkach.
  • Odnośnie efektywnego wykorzystania czasu podczas codziennych obowiązków zawodowych oraz kontaktów towarzysko-przyjacielskich, to 5. osób bardzo wysoko ocenia zagospodarowanie czasu, 10. osób wysoko, a tylko 1. umiarkowanie efektywnie. Jak stwierdzają uczniowie wynika to z mniejszej ilości klientów korzystających z usług z branży gastronomicznej, fryzjerskiej i turystycznej niż w czasie sezonu. Stąd ilość zadań w zakładach pracy jest mniejsza, a więc czas postoju w czasie pracy jest wydłużony i nieekonomiczny.
  • 6. osób bardzo dobrze oceniło swoje umiejętności współpracy z właścicielami zakładów pracy oraz nawiązywanie relacji zawodowych z pracownikami tychże zakładów, a także dogadywanie się z klientami. Tyleż samo 6 osób dobrze oceniło powyższe swoje umiejętności, a tylko 4 osoby umiarkowanie. Ci ostatni uzasadniali to brakiem wiary w swoje umiejętności, różnymi osobistymi lękami oraz trudnościami ze zrozumieniem wymowy obcokrajowców.  
  • Odnośnie kompetencji korzystania z narzędzi internetowych, stosowanych do codziennego komunikowania się, poruszania się po mieście lub szukania potrzebnych informacji zawodowych, to przeważają osoby, które bardzo wysoko oceniają swoje kompetencje (11 osób), 4 osoby oceniły siebie dobrze, a tylko jedna osoba umiarkowanie. Można jednak wyciągnąć wniosek, iż 11 osób potrzebowało takiego cyfrowego wsparcia i potrafiło korzystać z dobrodziejstw Internetu, natomiast pozostałe osoby, albo sporadycznie musiało korzystać z niego lub w ogóle.  
  • Wszyscy uczniowie podkreślali, iż udział w projekcie pomógł im kształtować właściwe postawy obywatelskie i społeczne.